کاتالوگ دیجیتال

نشر دیجیتال

مجله دیجیتال (کاتالوگ دیجیتال) را میتوان یکی از جدید ترین روشهای دنیای تبلیغات در عصر حاضر دانست که هر روز شاهد استقبال و گرایش طیف وسیعی از کاربران به آن می باشیم . طیف کاربرانی که شامل کمپانی های بزرگ تجاری ، خدماتی ، تبلیغاتی و  حتی کاربران خانگی است و هر یک می کوشند با کمک از آن پیام تبلیغاتی مورد نظر را انتقال دهند و محصولات و خدمات خود را معرفی نمایند . در ایران نیز در کنار بکارگیری نمونه های مالتی مدیا در سبک سنتی ، اینگونه طراحی کاتالوگ و بروشور ( digital catalog ) با استقبال فراوانی در حوزه چاپ و نشر روبرو شده است . شاید دلیل این اقبال روزافزون از مجله (نشر دیجیتال) را بتوان به عوامل زیر نسبت داد:

null

محیط تعاملی

افزودن قابلیت تعامل با کاربر

عاملی دیگر در گرایش کاربران به سیستم نشر دیجیتال را بابد تعامل و یا به طور دقیقتر محیط تعاملی دانست . محیط تعاملی که در رایانه ها و تلفن های هوشمند و به طور کلی در نرم افزار های موجود در آنها ، نسبت به هر کلیک و یا لمس کاربر واکنش نشان می دهند و تجربه متفاوتی را برای او به ارمغان می آورد. وجود محیط تعاملی در کنار سایر ویژگی های نشر دیجیتال ، به ویژه قابلیت پشتیبانی از مالتی مدیا ، می تواند به ایجاد محصول منحصر به فرد ،جهت معرفی کالا ، خدمات و محصولات شما منجر شود . حال تصور مرور هر صفحه دلخواه از مجله با یک کلیک و یا بزرگنمایی آن با لمس انگشتان تا چه اندازه می تواند لذت بخش باشد؟ علاوه بر این ، قابلیت های به کارگیری تعامل و بارگزاری این محصول در محیط های آنلاین همانند وب موجب شده است در راه اندازی و طراحی آنلاین ، قسمتی برای معرفی پروژه های شرکتی با کمک از این فناوری در نظر گرفته شود .

null

هزینه های چاپ

کاهش چشمگیر هزینه های نشر و توزیع

باید گفت هزینه های چاپ برای ناشران و فعالان حوزه کتاب در بازه های زمانی مختلف به طور مداوم در حال افزایش است . این امر تاثیر بسزایی در تیراژ نهایی کتب  و مطالعه سرانه دارد . جدا از مورد یاد شده ، مجموعه فرآیند بعد از چاپ ، شامل بسته بندی و سیستم توزیع نیز ، محلی برای افزایش این هزینه ها است . موضوع نگهداری و آرشیو در سیستم چاپ سنتی نیز خود از معایب محسوب می شود . در نشر دیجیتال از یک سو هزینه اصلی برای تهیه یک نسخه تخصیص داده می شود و در عوض تکثیر به راحتی و کپی برداری دیجیتالی انجام می شود . از طرفی مرور زمان تغییر فرسایشی بر این محصولات نمی گذارند  و این محصولات را می توان به سرعت ، به صورت  آنلاین و آفلاین در اختیار کاربران نهایی قرار داد .

null

زمان

صرفه جویی در زمان تولید ، ویرایش و انتشار

در شرایط جدید همگی ما بیش از پیش به اهمیت واژه زمان پی برده ایم .در تمامی صنایع قسمت مهمی از فناوری در جهت کوتاه ساختن زمان در فرآیند تولید به خدمت گرفته می شوند .دنیای نوین ارتباطات نیز از این قاعده مستثنا نیست و علاوه بر کاهش زمان تولید محصولات فرهنگی ، در کوتاه کردن فاصله ارائه محصول به کاربر نهایی نیز گام بر می دارد . دیگر خطای انسانی در مراحل چاپ و توزیع باعث اتلاف این عنصر ارزشمند نمی شود و هرگونه خطا در مراحل تولید و انتشار به راحتی قابل جبران است .  صنعت چاپ سنتی چه در تولید و چه در تکثیر گرفتار محدودیت های خاص خود است . این نوع نسخه از مجلات  و بروشور ، به راحتی قابلیت تکثیر و ارائه به کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن در فضای آفلاین ، همچون رایت انبوه بر سی دی و یا کپی بر روی حافظه های فلش ، و محیط آنلاین وب سایت ها را دارا است . در کنار مشاهده آنلاین قابلیت دانلود نسخه اصلی مجله نیز برای کاربری آفلاین فراهم می شود.

null

محیط زیست

حذف کاغذ از دنیای نشر

عامل دیگر در رویکرد مثبت به این نوع کاتالوگ و بروشور ، گرایش جامعه جهانی به هنجارهای دوستدار محیط زیست می باشد . هنجارهایی که در قسمتی از خود تاکید به حفظ درختان و استفاده از روشهای جایگزین در مصرف کاغذ و منابع مربوط دارد . قطعا این روزها در ادارات و سازمانهای مختلف با واژه Paperless آشنا شده ایم . مفهومی که کارمندان و مراجعه کنندگان سیستم های مختلف را به استفاده از فن آوری دیجیتالی نوین و حذف کاغذ از پروسه های اداری تشویق میکند . از اینرو ،نشر دیجیتال نیز با قابلیت های برتر خود می تواند راهکارهای بروزی در اختیار کاربران سیستمهای مختلف قرار دهد .

null

مالتی مدیا

استفاده از محتوای چند رسانه ای

برگ برنده نشر دیجیتال را می بایست ، فراهم آوردن محیطی جهت بکارگیری رسانه های مختلف ( مالتی مدیا ) ، عنوان کرد . رسانه ها یا همان Media ، دنیای امروز ما را اشباع کرده اند و شاید تصور زندگی بدون آنها میسر نباشد . به طور نمونه روزنامه ها ، رادیو ، تلویزیون و منابع دیگر ، گونه های مختلفی از این رسانه ها را به عنوان حامل ، از مبدا تولید به گیرنده ، که همان مقصد نهایی باشد می رسانند. گیرنده نیز با متن ، موسیقی ، ویدئو ، انیمیشن و … که برای او به ارمغان آورده شده است ، به مقصود خود دسترسی پیدا میکند . حال می توان تمامی این رسانه ها را در قالب این نوع از کاتالوگ به کار گرفت و از دنیای دو بعدی مجلات سنتی و چاپی که تنها متن و تصویر را برایتان به اشتراک می گذاشتند ، به دنیای چند رسانه ای این مجلات وارد شد . آیا تا به حال به لذت پخش یک موسیقی از هنرمند مورد علاقه تان همزمان با خواندن بیوگرافی او در مجله فکر کرده اید؟ آیا هیچ وقت پس از خواندن مقاله در یک رشته علمی به دنبال فیلمهای آموزشی آن در وب نگشته اید . شاید هم به تولید برنامه ای جهت آموزش دانش آموزان با قابلیت دانلود بتوان اندیشید . اینجاست که این محصول تمامی خواسته های شما را در یک نسخه برآورده می سازد . حمایت از زبان های مختلف نیز در کنار مفاهیم فوق قابلیت استفاده و نمایش در محیطی دارای چند زبان ( Multilingual ) را فراهم می سازد و تمامی این موارد تاثیر بسیار مثبتی بر روی مخاطبان شما ایجاد خواهند کرد .

null

سبک طراحی آزاد

عدم محدودیت در طراحی و لی اوت بندی

از آنجا که کاتالوگ های دیجیتال در گرفتن ورودی اولیه محدودیتی ندارند ، می توان سبک ها و گونه های مختلف طراحی را با فرمت های رایجی چون PDF و تصاویر JPG بدان وارد کرد و از ساختار یا طراحی گرافیکی دلخواه و آزاد استفاده کرد .

مزایای استفاده از کاتالوگ دیجیتال


هزینه های چاپ برای ناشران در بازه های زمانی مختلف ، با نوسانات قیمت کاغذ و چاپ ، به طور مداوم در حال افزایش است . جدا از این ، مجموعه فرآیند بعد از چاپ ، شامل بسته بندی و سیستم توزیع نیز محلی برای افزایش این هزینه ها است  . بنابراین نشر دیجیتال روشی معقول و بروز جهت کاستن از هزینه های یاد شده است . 

در تمامی صنایع قسمت مهمی از فناوری در جهت کوتاه ساختن زمان در فرآیند تولید به خدمت گرفته می شوند . در نشر دیجیتال ،دیگر خطای انسانی در مراحل چاپ و توزیع باعث اتلاف این عنصر ارزشمند نمی شود و هرگونه خطا در مراحل تولید ، انتشار  و سیستم توزیع به کاربر نهایی به راحتی در زمانی کوتاه قابل جبران است .

برگ برنده این نسخه جدید را باید شرایط آوردن محیطی برای بکارگیری از رسانه های مختلف ( مالتی مدیا ) عنوان کرد . حال می توان تمامی این رسانه ها را در قالب این نوع از کاتالوگ ، به کار گرفت و از دنیای دو بعدی مجلات سنتی و چاپی که متن و تصویر را برایتان به اشتراک می گذاشتند ، به دنیای چند رسانه ای این مجلات وارد شد .

عاملی مهم در انتخاب نشر دیجیتال را باید تعامل و یا به طور دقیقتر محیط تعاملی دانست . محیط تعاملی که در رایانه ها و تلفن های هوشمند نسبت به هر کلیک و یا لمس کاربر واکنش نشان می دهند . حال تصور مرور هر صفحه دلخواه از مجله با یک کلیک و یا بزرگنمایی آن با لمس انگشتان تا چه اندازه می تواند لذت بخش باشد؟