چاپ

ابعاد چاپ عکس استاندارد

ابعاد چاپ عکس استاندارد در چاپ عکس لابراتوار

بررسی ابعاد چاپ عکس استاندارد

ابعاد چاپ عکس استاندارد ، یکی از مواردی است که در هنگام سفارش چاپ طرح ، پوستر و یا عکس ، می بایست مد نظر داشته باشید . در این نوشته به بررسی سایزهای مناسب و صحیح چاپ عکس می پردازیم که ابعاد آن بر حسب سانتی متر در لابراتوارهای چاپ عکس در اختیار مشتریان قرار می گیرد . بنابراین ابعاد کلاسیک و کاربردی پرینت که بر حسب نامهایی مانند A4 ، A5 و ... بدان اشاره می شود در این نوشته مدنظر نمی باشند.

موارد مهم پیش از سفارش چاپ

پیش از ادامه بحث پیرامون سایز صحیح چاپ عکس لابراتوار ، می بایست در مورد پارامترهایی که  قبل از سفارش باید مدنظر داشت ، صحبت کرد . برخی از مهمترین این موارد عبارتند از : 

  • ابعاد نهایی سفارش
  • نسبت تصویر (Aspect Ratio)
  • محدودیت نوع متریال چاپی
  • بودجه در نظر گرفته شده

حال در ادامه به بررسی جداگانه هر یک از آنها خواهیم پرداخت . گفتنی است اطلاع دقیق از هر یک از موارد لیست بالا شما را در انتخاب درست و جلوگیری از هدر رفت بودجه و زمان یاری می رساند . نکته دیگر در مورد انتخاب ابعاد چاپ عکس استاندارد ، نه تنها تصمیم شخصی ، بلکه در مواردی محدودیت های سخت افزاری و متریال چاپی خواهد بود . 

ابعاد استاندارد چاپ عکس لابراتوار چاپ شیمیایی و آلبوم های عروس و کودک

بنابر سلیقه یا فضای مورد نظر شما ، میتوان سایزهای چاپ مختلفی را پیشنهاد کرد.

سفارش نهایی ابعاد چاپ عکس استاندارد

پیش از سفارش نهایی چاپ باید از خود بپرسید که کاربرد عکستان به چه صورت است . آیا قصد دارید آن را در آلبوم قرار دهید . یک تابلو دیواری از آن سفارش دهید و یا به تعداد بالا به عنوان گیفت به میهمانان مراسم خود هدیه دهید . تمام موارد یاد شده نقشی اساسی در تعیید سایز چاپی عکس دارند. دسته بندی سایزهای مختلف چاپ عکس به صورت زیر می باشد : 

  • سایز چاپی گیفت و هدایا
  • سایز آلبومی عکس
  • سایزهای متوسط دیواری
  • سایزهای بزرگ و مجلسی عکس

سایز چاپی هدیه و گیفت 

در بسیاری از مراسم ، خصوصا مراسم کودکان که به صورت جشن تولد ، جشن دبستان و یا موارد مشابه برگزار می شود ، میزبان به عنوان یادبود هدایای کوچکی به شرکت کنندگان در این مراسم تقدیم می کند . عکس گیفت (هدیه) یکی از این موارد است که به شرکت کنندگان اهدا می شود . معمولا بنا بر تعداد بالای شرکت کنندگان و رعایت هزینه های مربوط به چاپ ، کوچکترین سایز چاپی برای این منظور در نظر گرفته می شود. البته باید گفت که کاربرد این سایز تنها برای هدیه نیست . شما می توانید مجموعه عکسهای مراسم ، رخدادها ، جشن های فارغ التحصیلی ، تصاویر سفرهای خود و ... را در این ابعاد چاپ نمایید و همراه خود داشته باشید.

از ابعاد مرسوم مربوط به گیفت چاپی تصاویر ، می توان به سایزهای 9 * 7 سانتی متر و یا 9 * 12 سانتی متر اشاره کرد  که مقرون به صرفه هستند . معمولا در این سایز شاسی همراه با عکس ارائه نمی شود . اگر نیاز به اهدای عکس بر روی تخته شاسی دارید ، سایز چاپ آلبومی عکس به شما پیشنهاد می شود.

ابعاد چاپ عکس آلبومی در لابراتوار و سایزهای مختلف پرینت جهت قراردادن در آلبوم

سایز گیفت (هدیه) عکس ، سایزی پرکاربرد جهت چاپ عکس در تیراژ بالاست و کاربرد آن جهت هدیه دادن و یا حفظ خاطرات سفر ، مراسم و جشن هاست.

سایز آلبومی عکس

پس از سایز گیفت ، نوبت به سایز پرکاربرد چاپ عکس آلبومی می رسد . در این دسته 4 سایز پرکاربرد آلبومی قرار دارند که مورد علاقه بسیاری از مشتریان است . از اینرو به این دسته ابعاد چاپ آلبومی اطلاق می شود که آلبومهای موجود در بازار بیشتر در همین محدوده تولید و توزیع می شوند. در این دسته می توان به سایزهای 10*15 ، 15*20 ، 20*25 و سایز 20*30 اشاره کرد . 

لازم به ذکر است در سفارش های مرسوم و گفتار معمول بین مشتری ، مراکز چاپ عکس و عکاسان ، گاها سایز 16*21 و 15*20 به جای یکدیگر به کار گرفته می شوند . همچنین به سایز پرکاربرد 20*30 سانتی متر بنا بر نزدیکی به ابعاد چاپ کلاسیک ، گاها سایز A4 نیز گفته می شود. در مواردی هم ممکن است عکسهای آلبومی با الصاق به تخته شاسی یا قرار دادن در قاب بر روی دیوار نصب شوند که این به سلیقه مشتریان بستگی دارد.

ابعاد آلبومی چاپ عکس لابراتوار

ابعاد چاپ آلبومی عکس بسیار محبوب و مقرون به صرفه هستند . بیشترین چاپ های مورد درخواست مشتریان در این ابعاد انجام می شود.

سایز چاپ دیواری متوسط

پس از سایزهای آلبومی عکس ، به سراغ سایزهای تابلو دیواری متوسط می رویم. معمولا برای این سایزها آلبومی در بازار یافت نمی شود و سفارش چاپی غیر دیواری تنها در حالت سفارش ژورنال با صحافی مانند ژورنال عروس و یا ژورنال کودک انجام می پذیرد . پس در اینجا این دسته ابعاد چاپی را جهت الصاق به دیوار در نظر می گیریم . 

معمولا پس از ابعاد 20*30 آلبومی ، به سراغ اولین سایزهای چاپ دیواری متوسط که 30*40 و 30*45 هستند می رویم . این دو سایز نیز بنا به ابعاد و هزینه سایزهای منتخب اولیه جهت نصب بر دیوار می باشند . سایر سایزهای پرکاربرد این دسته عبارتند از : 40*60 ، 50*60 ، 50*70 . ابته بنا بر سفارش مشتری در تمام دسته ها می توان سایز مربعی مانند 50 * 50 را نیز در نظر گرفت. گفتنی است بنا بر سلیقه و نیاز چیدمان ، می توان تلفیقی از سایزهای آلبومی شاسی شده و یا در قاب را با این دسته متوسط بر روی دیوار اجرا کرد.

ابعاد تابلوی دیواری متوسط جهت چاپ عکس

می توان با تلفیقی از سایزهای مختلف چاپی ، چیدمان مورد نظر خود را بر روی دیوار اجرا کرد.

سایز چاپ بزرگ و مجلسی

بزرگترین سایزهای قابل سفارش در چاپ شیمیایی به سایزهایی اطلاق می شود که معمولا کاربردهای خاص دارند . عکسهای سرمجلسی یکی از مواردی است که معمولا برای نمایش عکسهای عروس و داماد در مجلس انرا انتخاب می نمایند . در این دسته می توان به سایزهای 60 * 90 ، 100 * 70 و 120 * 75 اشاره کرد . البته به جز مراسم خاص عروسی از این سایز می توان جهت چاپ پرتره تکی و یا خانوادگی با چهره های متعدد استفاده کرد.

سایز چاپ بزرگ آتلیه ای روی دیوار

می توان با تلفیقی از سایزهای مختلف چاپی ، چیدمان مورد نظر خود را بر روی دیوار اجرا کرد.

در نوشته های آتی ، به بررسی نسبت تصویر و محدودیت های متریال چاپی خواهیم پرداخت . شما نیز می توانید جهت مشاوره در مورد انتخاب نوع کاغذ چاپی ، ابعاد چاپ تصاویر و سوالات متداول با ما در تماس باشید . علاوه بر این پس از چاپ ، نحوه نگهداری از عکسهای چاپ شده را نیز می بایست مد نظر داشته باشید.

کدام سایز؟

سوالات متداول در زمینه ابعاد چاپ عکس استاندارد

کدام چینش؟

هر صنعت و یا رسته هنری معمولا سایزهای پرکاربرد چاپی را بین علاقه مندان خود دارد. در صنعت عکاسی نیز می توان سایزهای آلبومی عکس را جزو سایزهای پرکاربرد و پر طرفدار دانست که روزانه به تعداد بالا در لابراتوار چاپ عکس چاپ و ارائه می شوند.

ابعاد استاندارد چاپ عکس خاصی را نمی توان به تابلو سرمجلسی عروس نسبت داد . اما بیشترین کاربرد و سفارش چاپی در این زمینه در ابعاد 100 * 70 سانتی متر می گیرد . چرا که این تابلو باید در مجلس و از فواصل دورتر قابل مشاهده باشد.

حداقل تعداد چاپ عکس به سیاست فروش هر لابراتوار بستگی دارد. معمولا حداقل چاپ در مورد سایزهای کوچک گیفت یا سایز آلبومی اعمال می شود و برای سایزهای متوسط و بزرگ چاپ و شاسی تک عدد هم انجام می شود.

بله . در مورد سایزهای غیر استاندارد ، معمولا پرتی و اضافه عرض کاغذ برای شما محاسبه می شود و در نهایت سایز دلخواه خود را با پرداخت هزینه اضافی خواهید داشت. بنابراین فرض کنیم شما قصد سفارش چاپ یک طرح مناسب اتاق کودک دارید که ابعاد آن استاندارد نیست . در این زمینه علاوه بر چاپ می بایست قاب یا شاسی مورد نظر را هم جهت تولید نهایی هماهنگ نمایید.

اکثر دستگاه های موجود چاپ شیمیایی محدودیت عرض 76 سانتی متر را دارند . به طور مثال شما می توانید در عرض 76 و طول چاپی 200 سانتی متر سفارش خود را نهایی کنید . اما باید دقت داشته باشید که حتما با قاب ساز و یا شاسی ساز خود هماهنگی های لازم را انجام داده باشید .

خلاصه نکات و نتیجه گیری در مورد ابعاد چاپ عکس استاندارد

عکس های ارسالی عکاسان و یا مشتریان معمولا در سایزهایی از پیش تعریف شده چاپ می شوند . این سایزها با توجه به زیبایی بصری ، بهینه سازی قیمت  و توجه به عرض کاغذ ایجاد شده اند . از کاربرد فروش تابلو کودک ، چاپ تابلوهای هنری تا چاپ ژورنال تخصصی عروس می بایست سایزهای استاندارد را مد نظر داشت . 

در نقطه مقابل اگر نیاز به سفارش چاپ در ابعاد غیر استاندارد و غیر مرسوم را دارید ، می توانید با تماس با بخش پشتیبانی لابراتوار این مورد را مطرح نمایید . معمولا در زمینه ابعاد غیر استاندارد با پرداخت هزینه پرتی عرض کاغذ می توانید سفارش خود را تکمیل نمایید.

علاوه بر محدودیت های عرض و ابعاد کاغذ می بایست به محدودیت قاب همراه با شیشه و تخته شاسی مورد استفاده توجه کرد تا در سایزهای بزرگ مشکلی برای نصب و قرارگیری تابلوهای بزرگ نباشد.

نوشته های مرتبط

6 گفتگو در “ابعاد چاپ عکس استاندارد

  1. Avatar حمید نوعی گفت:

    سلام . اگر محدودیت عرض رو بخواهیم نداشته باشیم چی کار باید کرد ؟ منظورم اینه به طور مثال عرض ۱۱۰ داشته باشیم .

    1. زیگفا زیگفا گفت:

      سلام . محدودیت ها مربوط به چاپ لابراتوار و فتوشیمی هستند . شما می تونید برای عرض های بزرگتر از دستگاه های چاپ با تکنولوژی متفاوت استفاده بفرمایید . به طور مثال دستگاه چاپ پلات عرض بیشتری رو در اختیار شما قرار میده .

  2. Avatar مهناز گفت:

    ممنون از نوشته جامع تون . سوالی داشتم و اون اینه که عکسهای سایز غیر استاندارد در حد گیفت میشه سفارش داد ؟ مثلاً شبیه همین عکسهای مربعی قدیمی ؟

    1. زیگفا زیگفا گفت:

      سلام . شما میتونید ابعاد مد نظرخودتون رو به بخش پشتیبانی اعلام کنید . عکسهای مربعی و شبیه به پولاروید قابل انجام هستند.

  3. Avatar هادی رزمجو گفت:

    سلام عزیز ، من یه سری کار قدیمی دانشجویی در زمینه طراحی داشتم که اسکن کردم . منتها استاندارد A2 و A3 هستن . الان می‌خوام کیفیت چاپ لابراتوار رو سیلک چاپ کنم در همون ابعاد . چه کار باید کنم ؟ امکان داره اصلا؟

    1. زیگفا زیگفا گفت:

      سلام دوست گرامی و هنرمند .
      لطفا توجه داشته باشید که ابعاد استاندارد چاپ لابراتوار بر حسب سانتی متر هستند و در تعداد محدودی ردیف سایز تعریف شده اند.
      اما در مورد ابعاد کلاسیک ، به طور مثال A3 که برابر با 29.7 در 42 سانتی متر هست ، نزدیکترینسایز استاندارد چاپی ، 30 در 40 هست که باعث میشه قسمتی از کار شما کراپ بخوره و حذف بشه . برای اجتناب از این کار می تونید با هماهنگی لابراتوار ، ابعاد غیر استاندارد چاپی رو سفارش بدید که ممکنه کمی افزایش قیمت رو متحمل بشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *