چاپ

انواع کاغذ چاپ عکس

انواع کاغذ چاپ عکس لابراتوار

کدام کاغذ مناسب چاپ عکس های من است ؟

گوشی های هوشمند ، دوربین های عکاسی پیشرفته ، عکسهای دانلودی از فضای وب و ... همگی فایلهایی به صورت دیجیتالی در اختیار ما قرار می دهند . اما زمانی می رسد که می خواهیم از این مجموعه فایلها ، یک یا تعدادی از عکسها را برای خود چاپ نماییم . یکی از مواردی که در ابتدا به ذهن ما خطور می کند ، سایز چاپ عکس است که ابتدا به آن فکر می کنیم . آیا عکس باید رومیزی باشد یا در ابعاد متوسط و یا بزرگ به همراه قاب چاپ شود . پس از مواردی چون انواع کاغذ چاپ عکس قابل سفارش را می باییست انتخاب کرد. 

در مورد سایز چاپ عکس می توان بر حسب سلیقه و با توجه به سایز آلبوم و یا با یک اندازه گیری ساده روی دیوار ، سایز دلخواه را انتخاب کرد . البته باید توجه داشت که لابراتوار چاپ ، ابعاد استانداردی را به صورت پیشفرض به مشتریان عرضه می کند و جهت چاپ در ابعاد غیر استاندارد می بایست با لابراتوار هماهنگی های لازم را به عمل آورید.

دسته بندی انواع کاغذ چاپ عکس لابراتوار

همگی ما از زمان کودکی تا دانشجویی برای نوشتن تکالیف ، چاپ مقالات ، پرینت پایان نامه و ... با اسامی مختلفی از کاغذها برخورد داشته ایم . برخوردی که تنها به آشنایی با نام آنها منتهی می شد و جزئیات خاصی از ویژگی های آنها نمی دانستیم . در ابتدا باید بیان کنیم که این نوشته به بررسی انواع کاغذ چاپ عکس در لابراتوار اشاره دارد و کاغذهای مرسوم اما غیر مرتبط همچون کتد ، فوتو گلاس و ... را که در دفاتر فنی کاربرد دارند را در بر نمی گیرد . 

شرکت های مختلف تولید کننده کاغذ چاپی ، جهت سلایق مختلف و کاربردهای خانگی و یا صنعتی کاغذهایی با مشخصات متفاوت ارائه می کنند. این کاغذها بنا بر کاربرد خود طرفداران مخصوص به خود را دارند . به طور مثال برای چاپ های خانگی و پرینترهای رومیزی زمانی کاغذهای کمپانی کنون بسیار پرکاربرد بود . این کاغذها حتی در آتلیه های عکاسی ، جهت چاپ سریع عکسهای پرسنلی مورد استفاده قرار می گرفت . اما بنا بر نوسانات بازار ارز و گران شدن بیش از اندازه این نوع کاغذ ، از کاربرد آن روز به روز کاسته شد . 

در حال حاضر برند کاغذ Fujifilm بیشترین توزیع را میان لابراتوار داران دارد و چاپ عکس با کیفیت بسیاری از مشتریان بر روی انواع کاغذ عکس فوجی انجام می شود.. کمپانی فوجی در زمینه تولید کاغذ مخصوص چاپ شیمیایی (فوتو شیمی) تنوع بالایی دارد که در جغرافیای ایران بیشتر از 4 نوع کاغذ از این کمپانی استفاده می شود. این کاغذ ها با توجه به کیفیت بالا و ثبات رنگ در زمینه چاپ آلبوم کودک ، ژورنال عروس ، تابلو اتاق کودک و ... استفاده فراوانی دارند. در دسته بندی کلی این کاغذها ، می توان آنها را به دو نوع مات و براق دسته بندی کرد . در زیر می توانید با این کاغذها آشنا شوید.

چاپ عکسهای شخصی و موبایل با بهترین کیفیت

چاپ عکسهای شخصی بر روی تنوع بالای کاغذهای لابراتوار ، کیفیت و ماندگاری بالایی را برای خاطرات چاپ شده شما به ارمغان می آورد

انواع کاغذ چاپی گروه مات : 

در دسته بندی گروه مات چاپ عکس در لابراتوار ، میتوان به کاغذ چاپی مات لاستر و کاغذ چاپی مات سیلک (کاغذ ابریشمی) اشاره کرد . 

کاغذ مات لاستر : 

کاغذ لاستر مات در مقایسه با کاغذ سیلک ابریشمی ، قیمت پایین تری دارد و بنابراین در تعداد بالای چاپ عکس ، انتخاب آن مقرون به صرفه است . تصویر چاپ شده بر روی این کاغذ در مقابل نور انعکاسی بسیار کمی دارد . بنابراین با انتخاب این کاغذ نور و هاله های محیط اطراف در عکس منعکس نشده و دیده نمی شوند. بافت این کاغذ بسیار جزئی و یک دست می باشد بوده و می توان آن را کاغذی با سطح صاف قلمداد کرد . 

کاربرد کاغذ عکس مات لاستر : بنا بر مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب چاپ ، این کاغذ کاربرد فراوانی جهت چاپ عکسهای موبایل و خانگی دارد . همچنین می توان از این کاغذ جهت چاپ های عکسهای پرسنلی نیز استفاده کرد . کیفیت و ماندگاری بالای چاپ روی این نوع کاغذ ، جهت استفاده در عکسهای حرفه ای تر و آتلیه ای نیز مناسب است.

کاغذ مات سیلک (ابریشمی) : 

کاغذ سیلک در مقایسه با کاغذ لاستر ، بافت مشخصی دارد و این بافت قابل مشاهده است . شما می توانید با کشاندن پشت ناخن بر روی کاغذ سیلک متوجه این تفاوت بشوید . در هر دو نوع کاغذ های لاستر و سیلک در برابر بر جای ماندن اثر انگشت بر روی محصول چاپی مقاوم هستند .  

جهت چاپ عکسها ، از تصاویر خانگی تا عکسهای حرفه ای آتلیه ای ، کاغذ سیلک پیشنهاد می شود . این کاغذ کیفیت چاپ و کنتراست مناسب تری نسبت به کاغذ لاستر در اختیار شما قرار می دهد. با توجه به نمونه عکسهای بالا و پایین ، تفاوت بافت موجود در کاغذ سیلک را می توانید مشاهده نمایید.

کاربرد کاغذ سیلک : سفارش این کاغذ در لابراتوارهای چاپ عکس مربوط به کارهای حرفه ای مانند چاپ انواع عکسهای آتلیه ای کودک و عروس می باشد . همچنین با تلفیق صفحات همراه با چاپ متالیک ، این کاغذ بیشترین کاربرد را در تهیه ژورنال و آلبومهای دیجیتال دارد.

انواع کاغذ چاپ مات ابریشمی (سیلک)

انواع کاغذ چاپی گروه براق : 

در دسته بندی گروه براق چاپ عکس در لابراتوار ، می توان به کاغذ چاپی براق گلاسه و متالیک اشاره کرد . 

کاغذ براق گلاسه : 

شاید بیشترین مواجهه شما با کاغذ گلاسه براق ، هنگام سفارش عکسهای پرسنلی باشد  .این کاغذ در مقابل نور ، به راحتی انعکاس خود را نشان می دهد. از دیگر کاربردهای این نوع کاغذ چاپ تصاویر گوشی و عکسهای خانوادگی است . این کاغذ نسبت به مواجهه با اثر انگشت بسیار حساس است و نقش اثر انگشت به راحتی بر روی آن به جا می ماند . در مقایسه با سایر کاغذها ، کاغذ براق گلاسه ، مقاومت پایینتری دارد . رنگ ها بر روی این کاغذ جذاب تر و کمی روشنتر دیده می شوند.

کاربردهای کاغذ براق : این کاغذ همانطور که اشاره شد ، بیشترین کاربرد را در چاپ عکس پرسنلی دارد . کاربرد دیگر چاپ انواع عکسهای مراسم های خانگی ، عکسهای گوشی و تصاویر دانلودی اینترنت است . اگر می خواهید هزینه کمتری کنید و جلوه رنگی شادتری داشته باشید ، این کاغذ مناسب شماست . 

کاغذ براق گلاسه فوجی فیلم - انواع کاغذ چاپ عکس

کاغذ متالیک : 

کاغذ چاپ عکس متالیک در بین انواع کاغذ چاپ عکس ، مخصوص چاپ شیمیایی لابراتوار ، گرانترین کاغذ محسوب می شود . درصد نقره به کار رفته در این کاغذ بالا بوده و همانند کاغذ براق در مقابل نور انعکاس قابل توجهی از خود نشان می دهد . رنگ های چاپ شده بر روی این کاغذ اشباع بالایی دارند و به نوعی جاذبه بیشتری در ذهن بیننده ایجاد می کنند . همانند کاغذ براق گلاسه ، اثر انگشت بر روی این کاغذ باقی می ماند . بنابراین می بایست هنگام الصاق یا جابجایی ، از تماس دست با آن اجتناب کرد . 

کاربرد کاغذ متالیک : از این کاغذ در کنار کاغذ سیلک ، در چاپ ژورنال و آلبوم دیجیتال کودک و عروس استفاده می شود . جذابیت بالای رنگهای چاپ شده بر روی کاغذ متالیک ، آن را به انتخابی مناسب جهت چاپ عکسهای تبلیغاتی و عکس های فضای باز تبدیل نموده است . 

خلاصه نکات  و نتیجه گیری

کمپانی های مختلفی همچون کنون و فوجی فیلم انواع کاغذ چاپ عکس را جهت مصارف خانگی و حرفه ای وارد بازار می نمایند . در زمینه چاپ شیمیایی که ماندگاری و کیفیت بالایی دارد 4 نوع کاغذ مرسوم در ایران استفاده می شود که در دو دسته مات و براق قرار می گیرند . کاغذ مات لاستر و مات سیلک در دسته اول و کاغذهای براق گلاسه و متالیک در دسته دوم جای می گیرند.

انتخاب کاغذ چاپ عکس نیز به عوامل مختلفی مانند محدودیت ابعاد چاپی ، سلیقه شخصی و بودجه بستگی دارد. در ادامه، به برخی از نکات مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • نوع عکس و کاربرد: برای چاپ عکس‌ های آماتوری و یا موبایلی کاغذهای براق گلاسه و مات لاستر پیشنهاد می شود. در کاربردهای حرفه ای کاغذ سیلک ابریشمی و یا متالیک مورد استفاده قرار می گیرند. در مواردی همچون قرار دادن عکس در قاب برای اتاق کودک ، براق بودن یا مات بودن جهت انعکاس کمتر تصویر در قاب اهمیت دارد.
  • سلیقه شخصی: برخی از افراد به کاغذهای براق علاقه دارند و برخی دیگر کاغذهای مات را ترجیح می‌دهند. شما میتوانید در چاپ مجموعه عکس خود ، کاغذ مورد نظر را از دسته مات،  براق و یا ترکیبی از هر دو انتخاب نمایید.
  • بودجه: قیمت کاغذهای چاپ عکس با توجه به نوع، کیفیت و برند آنها متفاوت است. اگر تعداد زیادی عکس را جهت چاپ ارسال می فرمایید ، در نظر داشته باشید که کاغذهای براق و لاستر ، با توجه به قیمت و کیفیت مناسب و استاندارد خود ، مقرون به صرفه تر هستند. 
کدام کاغذ ؟

سوالات متداول در زمینه انتخاب کاغذ چاپ عکس

چه ابعادی ؟

در حال حاضر بیشترین کاربرد در زمینه چاپ کردن عکسهای مخصوص پرسنلی متعلق به کاغذ براق گلاسه است . دلایل استفاده از این کاغذ :

  • این کاغذ مقرون به صرفه است و با توجه به کیفیت مناسب و هزینه پایین انتخاب اول در چاپ عکس پرسنلی است.
  • عدم وجود بافت غالب در این کاغذ در مواقعی که نیاز به اسکن عکس پرسنلی در ادارات مختلف وجود دارد ، آنرا به انتحاب مناسبی تبدیل نموده است . بافت موجود در عکسهایی با کاغذ سیلک یا لاستر هنگام اسکن ، در فایل نهایی دیجیتال مشخص می شود و برای اسکن تصاویر این کاغذها مناسب نیستند.

از لحاظ عملی شاید بتوان انواع کاغذها را در ابعاد مختلف چاپ کرد ، اما از نظر سخت افزاری و یا مقرون به صرفه بودن ، هر لابراتوار ممکن است لیست مخصوص به چاپ خود را معرفی کند . معمولا کاغذهای متالیک در ابعاد کوچکتر آلبومی مانند 13 *18 سانتی متر یا 15 * 20 توسط لابراتوار چاپ نمی شوند . در این ابعاد چاپی شما می توانید کاغذ براق گلاسه سفارش دهید . 

در طرف دیگر نیز کاغذ براق بیشتر در سایزهای کوچک آلبومی تا ابعاد 15 * 20 چاپ می شود و در سایزهای چاپی بزرگتر می بایست نوع کاغذ خود را تغییر دهید . برای آشنایی با ابعاد چاپ هر نوع کاغذ و محدودیت های آن می توانید  لیست قیمت چاپ عکس زیگفا را مشاهده نمایید.

ماندگاری چاپ عکس روی انواع کاغذ در چاپ فوتو شیمی لابراتوار بسیار بالاست . شاید بتوان گفت نحوه مراقبت و محافظت از عکس ها توسط کاربران نقش بیشتری در حفظ کیفیت عکس دارد . دور نگه نداشتن عکسهای چاپ شده از تابش مستقیم نور خورشید ، حفاظت در قاب های عکس و یا شاسی کشیدن عکس ، قرار دادن عکس در آلبوم و … همگی راه هایی جهت مراقبت از عکسهای چاپی هستند .

معمولا بنا بر آلبومهای عکس موجود در بازار ، به ابعاد چاپی 20 * 30 سانتی متر و کوچکتر از آن سایزهای آلبومی عکس گفته می شود . معمول ترین این سایزها عبارتند از ابعاد چاپی 20*30 سانتی متر ، 20*25 ، 15*20 و 13* 18 سانتی متر.

می توان گفت بهترین کاغذ چاپ عکس با توجه به نیاز شما ، سلیقه و بودجه در نظر گرفته شده تعیین می شود . تنوع کاغذهای چاپی موجود در لابراتوار ها نیز زاهی برای پوشش تمامی نیازهای یاد شده است . بنابراین صرفا گرانترین کاغذ ، بهترین کاغذ برای انتخاب شما نمی باشد.

نوشته های مرتبط

6 گفتگو در “انواع کاغذ چاپ عکس

  1. Avatar زهره گفت:

    ممنون از توضیحات کاملتون . من میخواستم چاپ بفرستم تعداد ۱۰ عدد . تلگرام دارید ؟ میشه کاغذهای مختلفی رو سفارش داد ؟

    1. زیگفا زیگفا گفت:

      سلام . ممنون از شما
      بله . تلگرام موجود هست . از بخش تماس با ما می تونید با ما در ارتباط باشید.کاغذهای مختلف قابل انتخاب هست .

  2. Avatar مداح گفت:

    سلام . تحویل کارهاتون چند روزه است؟ برای تعداد ۲۰۰ عدد ۱۶ در ۲۱ . چاپ مات می‌خوام برای ایلام .

    1. زیگفا زیگفا گفت:

      سلام دوست عزیز . برای این تعداد 2 روز زمان تولید هست . زمان نحویل به باربری یا تیپاکس بستگی داره . می تونید روی 5 تا 7 روز حساب بفرمایید .

  3. Avatar عبدی گفت:

    سلام . کاغذ اکلیلی و حالت مخمل هم کار می کنید برای ژورنال عروس ؟ همکار هستم .

    1. زیگفا زیگفا گفت:

      سلام جناب عبدی . وقتتون بخیر
      همونطور که فرمودید کاربرد بیشتر این کاغذها در ژورنال ها بخصوص ژورنال عروس هست . متاسفانه این موارد کاغذ جزو خدمات ما نیستند . می تونید با سایر همکاران در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *